Rohde (Rode) Piotr II (zm. por. 1689), złotnik gdański. Ur. zapewne w Gdańsku, był synem Jana (Hansa) I, złotnika, obywatela gdańskiego od r. 1629. R. określany jest w literaturze jako Piotr II, gdyż wcześniej działał w Gdańsku inny Piotr Rohde (wymieniony w Księdze Cechu).
R. zawodu wyuczył się w warsztacie ojca, był zapisany na naukę w r. 1642, sztukę mistrzowską wykonał w r. 1654 u Andrzeja Schmidta. T. r. otrzymał obywatelstwo miasta Gdańska. W r. 1669 został zastępcą starszego cechu, następnie czterokrotnie, w l. 1670, 1675, 1684 i 1689 był starszym cechu złotników. R. prowadził w Gdańsku własny warsztat. Jego uczniami byli m. in. trzej jego synowie. Pracę mistrzowską wykonali u niego: w r. 1685 Andreas Mackensen II, w r. 1689 Daniel Müllich (Mylius) i Krystian Schubert II.
Działalność twórczą R-ego reprezentują przede wszystkim dzieła zachowane w zbiorach muzealnych: duża ozdobna patera ze sceną rodzajową (Muz. Narod. w Poznaniu), kubek z wizerunkami króla Jana III Sobieskiego i królowej Marii Kazimiery (Państw. Zbiory Sztuki na Wawelu), cztery puchary, w tym jeden z postacią putta unoszącego czarę dekorowaną owocami i przedstawieniami figuralnymi i trzy zdobione spiralnym puklowaniem (Oružejnaja Pałata w Moskwie), dzban (Muz. Rzemiosła w Göteborgu), oraz dzban dekorowany motywami roślinno-kwiatowymi z datą 1679 r. (zakupiony w r. 1983 do Muz. Narod. w Gdańsku). W dotychczas opublikowanych Katalogach Zabytków Sztuki w Polsce wymienionych jest 5 kielichów przechowywanych w kościołach w Przysieku, Charbrowie, Kończewicach, Miłoradzu i Straszewie, parę lichtarzy w katedrze gnieźnieńskiej ufundowanych przez Stanisława Działyńskiego, woj. malborskiego, oraz okazały krzyż ołtarzowy z datą 1686 w kościele Św. Józefa w Gdańsku. Ponadto w kościołach woj. gdańskiego odnalezione zostały, nie publikowane dotąd, następujące zabytki: para lichtarzy o spiralnych trzonach i stopach zdobionych dużymi kwiatami (Piaseczno), kielich z podobną dekoracją stopy (Mechowo) oraz korony na obrazie Matki Boskiej z Dzieciątkiem w feretronie (Gniew). W kolekcjach prywatnych znajdowały się w końcu XIX w., opisywane przez Czihaka i Rosenberga, dwa dzbany, puchar, kielich i kubek, których losy nie są znane.
R. należał do grupy czołowych złotników gdańskich 2 poł. XVII w. Jego dzieła cechuje znakomite opanowanie warsztatu i świetne wyczucie plastyki. Motywem chętnie przez niego stosowanym były, charakterystyczne dla tego okresu, duże różnorodne kwiaty. Swe prace sygnował literami «PR» w prostokącie. Data śmierci R-ego nie jest pewna. R. zmarł po r. 1689, pochowany został w kaplicy złotników w kościele Najśw. Panny Marii w Gdańsku.
Nie wiadomo z kim był żonaty. Jego synami byli: Jan II (zob.) i Piotr III (zob.).
Thieme-Becker, Lexikon d. Künstler; Katalog zabytków sztuki w Pol., XI z. 15; Czihak E. von, Die Edelschmiedekunst früherer Zeiten in Preussen Leipzig 1908 II; Dehio/Gall, Deutschordensland Preussen, München-Berlin 1952 s. 56; Drost W., Kunstdenkmaler der Stadt Danzig, Bd 3, Stuttgart 1959; Kothe J., Verzeichnis der Kunstdenkmäler der Provinz Posen IV, Berlin 1897; Lepszy, Przemysł złotniczy; Opis Moskovskoj Oružejnoj Palaty, Moskva 1885 II nr 1003, 1006, 1007 i 1008; Rembowska I., Gdański cech złotników od XIV do końca XVIII w., Gd. 1971; Rosenberg M., Der Goldschmiede Merkzeichen, Frankfurt am Mein 1926 II 8; Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne, W. 1984; Schmid B., Die Bau- und Kunstdenkmäler des Kreisses Marienburg, Danzig 1919, s. 97.
Barbara Rol